2024

2023

2022

2021

2020

2019

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

 

Колл-центр:
(+373-22) 400500

Антикоррупционная линия:
(+373-22) 400500

Noi oportunități de individualizare a produselor

23.12.2015

Agenții economici din Republica Moldova au o nouă posibilitate de a-și individualiza produsele/serviciile utilizând mărci mai puțin tradiționale cum ar fi cele sonore, tactile sau olfactive. Acest lucru a devenit posibil odată cu intrarea în vigoare  a modificărilor la legea 38/2008 privind protecția mărcilor, în 28 august 2015.

Astfel, din 28 august 2015, mărcile sonore, olfactive, tactile precum şi orice combinaţii de astfel de semne, pot fi înregistrate cu singura condiţie ca aceste semne să poată servi la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele ale altor persoane fizice sau juridice. Pînă la intrarea în vigoare a modificărilor menționate, mărcile netradiționale puteau fi înregistrate în Republica Moldova doar sub rezerva de a fi pasibile de reproducere grafică constituind concomitent semne care pot servi la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele ale altor persoane fizice sau juridice.

Menționăm faptul că prima marcă sonoră, avînd Republica Moldova ca țară desemnată, a fost înregistrată pe cale internațională în iulie 2003. Pînă în prezent avem trei mărci sonore înregistrate pe cale internațională prin Sistemului de la Madrid, titulari fiind Henkel AG&Co (Germania) – (IR 811648 și 1034006) și HARMSEN&UTESCHER (Germania) – (IR 999175) și o marcă înregistrată pe cale națională, titularul fiind Compania „MARS INCORPORATED” din Statele Unite ale Americii. 

Acest lucru a fost posibil doar datorită faptului că semnele revendicate au fost reprezentate drept imaginea notelor pe portativ. 

Pe plan internațional, prima marcă sonoră înregistrată este marca Companiei National Broadcasting Company (NBC), constînd din sunetul clopotelor, depusă la oficiul SUA de Brevete și Mărci în 1947 pentru a identifica serviciile de radiodifuziune.

Printre mărcile netradiționale, cele olfactive ocupă o poziție minoritară. În Marea Britanie, de exemplu, există înregistrate cîteva mărci olfactive cum ar fi: miros floral reminiscent de trandafiri pentru cauciucuri sau mirosul puternic de bere amară pentru săgețile de darts. Singura marcă olfactivă, înregistrată ca marcă comunitară, este mirosul ierbii proaspăt cosite, pentru mingi de tenis.

În Republica Moldova încă nu avem la moment vreo cerere pentru o marcă olfactivă sau tactilă. Important este însă faptul că există cadrul legal necesar, iar producătorii au posibilitatea de a face uz de oricare semn utilizat în comerț pentru a-și individualiza produsele/serviciile.