2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

Ce este franciza și care sunt companiile ce activează în baza acestui sistem în Republica Moldova

28.01.2016

Franciza este o strategie de dezvoltare a unei afaceri, o formă de comerț care pune în legatură un francizor proprietarul unei mărci și comerciant -francisee. Pentru proprietar, franciza este un mod de extindere a afacerii, iar pentru francizat, este o oportunitate de a deschide și activa sub o marcă recunoscută.

Prin urmare, obținerea unei francize implică plata unei taxe de intrare în sistem, precum și a unor obligații care se plătesc periodic la date fixe, de regulă sub forma unui procent din cifra de afaceri.

Totodată, la AGEPI, solicitarea înregistrării unui contract de franciza se efectuează prin depunerea unei cereri, a cărui înregistrare se efectuează în baza demersului uneia dintre părţile contractante pentru care ulterior se achită o taxă.

Totuși, legea privind protecţia mărcilor nu prevede obligativitatea înregistrării contractelor la AGEPI.

Astfel, în perioada 1994 - 2015, la AGEPI, au fost înregistrate doar 40 contracte de franchising, dintre care 7 au fost reziliate, iar la 17 contracte a expirat termenul.

În Republica Moldova sistemul franciza se dezvoltă activ prin intermediul altor forme cum ar fi acordurile de dealer şi prin intermediul reprezentanţelor oficiale ale unor companii străine, de aceea nemijolcit numărul de contracte este foarte mic.

Menționăm faptul că beneficiarul unei francize are avantajul să lucreze sub protecția unui brand ce este deja cunoscut și prezent în conștiința publicului. Astfel, este mult mai ușor să atragi clientela. De asemenea, ei beneficiază de renumele mărcilor comerciale, dreptul de autor, secretele de producție comercială sau alte proceduri secrete și de succes deținute de către franchisee.

Totuși, acest sistem de relații contractuale implică anumite costuri, pe lângă taxa de acordare a francizei și redevențele anuale, care diminuează profitul beneficiarului, acesta trebuie să mențină permanent un anumit standard de calitate.

Mai jos vă prezentăm lista integrală a companiilor care activează în Republica Moldova în bază de franciză, fiind înregistrate la Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală:

  • Andy`s Pizza
  • Pizza Mania  
  • TONY & GUY
  • Tirex Petrol
  • Planeta Sushi
  • Il Patio
  • Hertz
  • Furșet
  • La plăcinte